Hakuna Matata - Reisverslag uit Thika, Kenia van Denise Jonge - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Thika, Kenia van Denise Jonge - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Door: Denise de Jonge

Blijf op de hoogte en volg Denise

22 Februari 2014 | Kenia, Thika

Waar te beginnen, in een kleine week hebben we al vanalles meegemaakt. Maar vooral veel genoten. Ik zal niet alles tot in detail vertellen, anders wordt het wel een heel erg lang verhaal.

De eerste dag in Kiota was ik al vroeg wakker, voor 6 uur stond ik al beneden maar ik was niet alleen de oudste kinderen (welke zelf naar school gaan) zaten al aan hun ontbijt en gingen in kleine groepjes richting school. De kleinsten hebben wat hulp nodig bij het aankleden en worden naar school gebracht. Sabina loopt de eerste dag even met ons mee maar de dagen erna neem ik het als taak op me om de kleinsten iedere dag naar school te brengen.

Al snel merken we dat we goed verzorgd worden door Shawn (de huismanager) we krijgen als ontbijt een heerlijk omelet met geroosterd brood en vers fruit.

Om een beetje wegwijs te worden hebben we de eerste dag gelijk een rondje door Ngoingwa gedaan om de buurt te leren kennen, een kleine supermarkt in op loopafstand dus dat moet goed te doen zijn. De wegen zijn hier iets anders als in Nederland dus het lopen (en ook het hardlopen) gaat iets minder makkelijk (zie foto's).

De kinderen gaan iedere dag tot half 5 - 5 uur naar school, op zaterdag gaan alleen de oudsten tot 1 uur naar school. De kleintjes zijn dus nu thuis. Zondag is een vrije dag, ze zijn hier best gelovig en gaan iedere zondag naar de Angelican Church in Ngoingwa.

Dinsdag ervaren we voor het eerst de Matatu (de kleine busjes die je overal in Kenia terugvind) in de lonly planet gids werden we hiervoor gewaarschuwd omdat het een gevaarlijk ritje is.. Vol is de bus wel maar we hebben genoeg ruimte, voor 20 Shilling (ca. 0,20 cent) sta je in 10-15 minuten in het centrum van Thika.

Heel de dag op pad voor materiaal voor de afscheiding van de jongensslaapkamer. Hier kennen ze niet 1 winkel waar alles te verkrijgen is maar diverse hardware stores (1 voor electriciteit, 1 voor tegels, 1 voor buizen) en hier zien ze het als een sport om op zoek te gaan naar het beste voor de laagste prijs. We hebben dus heel wat winkels gezien, maar ook Thika Town ontdekt.

De roedes nemen we gelijk mee en daar kan pa de volgende dag mee aan de slag, de gordijnen bestel je 's morgens en zijn 's avonds klaar. Ook zijn we voor Sabina naar een highschool geweest, vandaag ingeschreven voor een korte cursus en morgen beginnen. Ook gelijk was schriften en pennen voor haar gehaald.

De volgende dag ga ik samen met Shawn op pad voor hout, gisteren al volle matatus ervaren, vandaag helemaal ik zat op een houtje welke tussen 2 stoelen wordt gelegd, alle ruimte wordt benut. Een leuke en gezellige dat waardoor ik de stad goed leer kennen. We laten het hout afleveren en gaan zelf verder op pad. Jammer dat ik niet thuis was toen het hout werd afgeleverd. platen van ca. 2 meter lang voor 4 kasten en diverse plankjes, etc werden met de motor afgeleverd.

Ik wil natuurlijk ook wel zelf een beetje op pad, met Wilson (de huisvader) heb ik afgesproken dat we aan het einde van ons verblijf naar de Masai Mara gaan zodat we aan het einde van onze vakantie nog een hoogtepunt hebben. Zelf ben ik gisteren alleen op pad geweest.. even tellen in de matatu, 12 stoelen 20 personen, dan zit je wel erg krap.

Als we op pas zijn in Thika Town hoor ik overal om ons heen Mzungu Mzungu wat blanke betekend, we worden goed nagekeken en zijn echt een van de weinige blanken hier, dat vindt ik wel een mooie en leuke ervaring.

Het eten bevalt mij goed, ze vinden het prachtig dat ik alles heet, zelfs Ugali een gerecht wat bijna geen enkele vrijwilliger lust vondt ik best goed te doen. Voor pa is het wat moeilijker, hij eet veel noedels en kijkt af en toe wel vies op als er iets voorbij komt. Van de week zijn er wel speciaal voor hem frietjes gemaakt en overdag krijgen we heerlijk vers fruit, pannekoeken en brood.


  • 22 Februari 2014 - 10:44

    Manon:

    He, nou ik lees allemaal leuke dingen. Volgens mij hebben jullie het prima naar je zin daar. Ga je ook nog op safari? Ik mis alleen de foto's. Hier alles verder goed hoor. Huib en lucinda hebben ook n kleine, een meisje.
    Groetjes, manon

  • 22 Februari 2014 - 11:07

    Conny:

    Leuk om te horen en te lezen dat het wel gaat lukken bij jullie!
    Hopelijk valt je vader niet te veel af door al het onbekende voedsel...Anders kan ie straks niet meer tegen de sterke Zeeuwse wind op! ;-) k Was wel benieuwd naar foto's.....
    Succes met alles wat jullie nog gaan doen!

  • 22 Februari 2014 - 11:14

    Yvon En Kees:

    hoi denise en dies, wat een geweldige ervaringen doen jullie op. zat al te wachten op jullie 1ste verslag, maar internet is daar waarschijnlijk niet zo veel. heel veel plezier nog. groetjes

  • 22 Februari 2014 - 11:54

    Matty De Jonge:

    Blij iets van jullie te lezen en dat je het naar jullie zin hebben .Hier verder alles goed .Om mee naar die stam te gaan is wel een mooie ervaring denk ik .Veel succes verder ik zie weer al uit naar het volgende verslag .Liefs Matty

  • 22 Februari 2014 - 15:44

    De Buurtjes:

    Waren we maar een vogel om mee te kijken wat jullie allemaal beleven.
    fijn te lezen dat je zo genieten.
    we kunnen niet wachten op de foto's.
    Veel plezier weer ,de komende tijd.
    Lieve groetjes.

  • 22 Februari 2014 - 16:51

    Stefan Aka Steve:

    Heey Denies, erg leuk geschreven en goed dat jullie het naar je zin hebben! Geniet er van...wij gaan voorbereiden op carnaval! X

  • 22 Februari 2014 - 21:39

    Sanne & Jan:

    Leuk verslag. Fijn dat jullie goed aangekomen zijn, en het naar jullie zin hebben !! X

  • 24 Februari 2014 - 20:27

    Bien:

    Heey Denise!
    Wat leuk om iets van jullie te lezen. Jullie hebben al een hoop ervaringen op gedaan en dat worden er alleen nog maar meer. Maak er wat moois van en we wachten op je volgende verslag!
    Wij gaan komend weekend carnaval vieren, ik zal je wel missen!:)

    Liefs Len en Bien

  • 25 Februari 2014 - 14:50

    Jan Dourleijn:

    Hallo

    Leuk om te lezen dat je het naar de zin hebben.
    We hebben het adres gekregen van je collega,s van D reizen.
    Je heb de groeten van hun.
    We hadden nog een waardebon te besteden.
    Nog veel plezier ,en Dies goed eten hoor.


    Groetjes Jan en Dinie


  • 25 Februari 2014 - 20:52

    Wim En Annette:

    Dies en Denise geniet van jullie ervaringen en jullie belevenissen volgen jullie in je verslagen

    Wim en Annette

  • 26 Februari 2014 - 12:57

    Andre:

    Ha Denise,
    Mooi verhaal en leuke foto's! Volgens mij vinden ze t erg gezellig en zijn ze heel dankbaar voor jullie inzet daarzo!
    Veel plezier en succes nog daar met alle plannen!

    Groetjes Xx

    Joyce en Andre

  • 26 Februari 2014 - 15:58

    Rinus En Catrien:

    Hoi OPA DIES en TANTE DENISE, wij zien dat jullie al vriendjes gemaakt hebben daar.
    Alles wat je met of voor hun doen is toch prachtig!! MOOI EN VEEL BEWONDERING!

    Leuk de fotos,zodoende een beetje beeld waar jullie vertoeven.

    Gr, de Buurtjes.

  • 26 Februari 2014 - 16:19

    Willy Van Klooster:

    zo denise je hebt je beroep gemist, reisverslaggever zit in je genen , je belevenissen zijn hartstikke leuk om te lezen, nou dies jou smoeltje zou ik wel eens willen zien als ze gaan eten, nu zie je wel je kosthuis is zo slecht nog niet, ik hoop nog meer van jullie te lezen groetjes de kloostertjes

  • 26 Februari 2014 - 21:12

    De Jagertjes:

    Leuk om jullie zo te volgen en wat een geweldige foto's! Het is leuk om zo toch een klein beetje een kijkje te nemen in het leven daar.
    We kijken al uit naar het volgende verslag. We wensen jullie nog een mooie tijd toe daar en hopelijk nog vele avonturen. gr uut Kraaienist

  • 26 Februari 2014 - 21:58

    Francien En Peter:

    Hallo Dies en Denise,
    Prachtige foto"s ,schattige kindjes allemaal, SUPER TROTS OP JULLIE.
    Kunnen we toch een beetje meekijken in jullie leven daar, heel veel respect voor jullie.
    Dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 03 Dec. 2013
Verslag gelezen: 671
Totaal aantal bezoekers 11078

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 17 Maart 2014

Karibu Kenia!

03 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: