Maasai Mara - Reisverslag uit Thika, Kenia van Denise Jonge - WaarBenJij.nu Maasai Mara - Reisverslag uit Thika, Kenia van Denise Jonge - WaarBenJij.nu

Maasai Mara

Door: Denise de Jonge

Blijf op de hoogte en volg Denise

14 Maart 2014 | Kenia, Thika

1 woord om onze korte "vakantie" te omschrijven: WAUW.

Ik zou iedereen aanraden om op safari te gaan wat een ontzettend bijzondere, mooie en leuke ervaring om dit allemaal mee te maken!

Maandagochtend vroeg zijn we met de Matatu vertrokken. Het was een aardig lange reis (6:30 vertrokken - rond 16:00 aangekomen bij de Masai. In Narok moesten we 2 uur wachten voordat we verder konden gaan en bij het vertrekken bleek het busje het niet te doen.. nog 30 minuten wachten.. De wegen waren tot een Narok goed.. even na Narok begon de onverharde weg.. hobbeldebobbel en dat bleek na 1 uur niet goed te zijn voor de banden, flat tire, deze moest natuurlijk verwisseld worden.

Pa was redelijk zenuwachtig waar we nou zouden slapen.. mij maakte het niet zoveel uit.. bij aankomst bleken we in een mooie safaritent te slapen. Net voor het eten komt de gids langs om de komende dagen even door te spreken en hoe laat we morgen klaar moeten staan om op safari te gaan.

De volgende ochtend weer vroeg, want dan zie je de meeste dieren. Gelijk bij binnenkomst stonden er al veel zebra's en topi's iets verder staan er een aantal busjes bij elkaar.. hier ligt een moedercheeta met haar jong. Geluk dat we deze zo goed kunnen zien want normaal zie je deze dieren niet veel. We kunnen niet te dichtbij omdat deze dieren onverwachts kunnen aanvallen en daarnaast kunnen we ze wegjagen..

In de verte zien we een groep van ca 60 olifanten lopen, hierbij merken we wel dat de Masai ontzettend goede ogen hebben ik had deze niet herkend, met de verrekijker kunnen we ze goed zien.

Ook krijgen we de mogelijkheid om een andere groep olifanten van dichtbij te bekijken, als we de auto uit zouden stappen en 2 stappen naar voren zouden doen kunnen we ze gewoon aanraken heel erg bijzonder! Onze gids belt continue heen en weer met andere gidsen om dieren te kunnen spotten. Ook leeuwen hebben we van dichtbij mogen zien. Een picknick met een prachtig uitzicht maakt onze dag compleet, als we aan het eten zijn komt er een busje langsrijden waarvan de gids iets in het Masai zegt, Wilson en Tony (de gids) moeten erg lachen, ik vroeg of ze net te horen hadden gekregen dat er 100 meter verder een leeuw zit? Nee, we zitten veilig. Als we weer verder gaan zien we hetzelfde busje weer, ook deze mensen zijn (buiten het busje) aan het genieten van de lunch, na ca 700 meter roept Tony ineens a lion! Gelukkig zaten de Leeuwen gewoon rustig onder een boom maar ik denk dat het goed is dat deze mensen niet wisten dat er zo dichtbij een leeuw zat..

Op de terugreis nog op zoek gegaan naar een neushoorn, dit is samen met de luipaard de dieren die het moeilijkste te vinden zijn deze hebben we dan helaas ook niet gevonden maar wel veel andere dieren, wat een bijzondere en prachtige dag. Ook onze zeer ervaren gids Tony heeft hier zeker aan bijgedragen.

Dieren die we gezien hebben:
- Zebra's
- Impala's
- Hartenbeest
- Wilde hond
- Pumba
De tweede dag hadden we de keuze om weer op safari te gaan of op bezoek te gaan bij de Masai, aangezien we bijna alle dieren gezien hadden en ik ook wel heel erg graag wilde zien hoe de Masai leven hebben we hiervoor gekozen. Ook heel erg bijzonder om te zien. De zoon van de chief heeft ons door het dorp rondgeleid. Best een groot dorp, in een dorp woont 1 familie, aangezien een man hier meerdere vrouwen mag hebben kunnen de families best groot worden. De naastgelegen dorpen horen allemaal bij dezelfde clan.

We hebben een bezoek gebracht aan een huis van de Masai welke van hout en koeienpoep gemaakt zijn. Om de 9 jaar moeten ze verhuizen omdat de termieten het hout aanvreten, ze waren nu ook al bezig om de nieuwe " huizen" te bouwen. Overigens wordt het "zware" werk hier door de vrouwen gedaan. De vrouwen bouwen de huizen, halen hout voor het vuur, zorgen voor de kinderen en het eten, verzamelen de poep voor de huizen, etc. De mannen zijn verantwoordelijk voor het vee en het beschermen van het dorp tegen wilde dieren. Het gebeurt regelmatig dat een leeuw de koeien aanvalt, overal zie je honden deze slaan aan zodra er een dier in de buurt is, dit alarmeert de krijgers van het dorp om zo de leeuw af te maken.

Ook wordt er een krijgersdans voor ons opgevoerd met daarbij een competitie wie het hoogste kan springen, de hoogste springer is de beste krijger.

Daarna worden we meegenomen voor een natuurwandeling, hierbij laten ze zien wat ze allemaal uit de natuur gebruiken, echt ongelofelijk. Er is een plant voor morning glory (wc papier) een boom met schuurpapier/nagelvijl, we hebben boom gegeten wat goed voor de maag zou zijn, bladeren die helpen tegen de muggen (de wortel van deze plant is hier een malaria medicijn), er werden tandeborstels voor ons gemaakt van de bomen, een plant die diende als een handdoek om zweet af te doen maar ook om de wilde dieren af te houden (dankzij de geur) en we hebben verschillende bessen gegeten.

Alle krijgers leren de planten kennen doordat ze op hun 14e een tijd (in groepsverband) de wilde natuur worden ingestuurd, hier moeten ze zien te overleven (ook wilde dieren) nadat ze hiervan terug komen zijn ze echte krijgers. De wandeling zelf is ook prachtig, we zijn op een redelijke hoogte geweest met een prachtig uitzicht over de vallei.

Onze gids heeft enorme gaten in zijn oren, hij legt uit dat de kinderen die niet naar school gaan vroeger een snee in hun oor kregen, dit werd gewassen met koeienmelk om het bloeden tegen te gaan en hij moest dan stokken in zijn oren dragen tot deze steeds groter worden. Daarnaast wordt er 1 tand (onderin het midden) uitgetrokken. Het eerste wordt nu niet veel meer gedaan maar de tand nog wel.

's middags gaan we op bezoek bij Wilson zijn familie, ze leven in een kleine groep. Wilson zijn vader heeft maar 1 vrouw en samen hebben ze 5 zoons, 1 zoon heeft 2 vrouwen en ook een zus en broer van zijn vrouw leven op hetzelfde land. Het is een enorm stuk land maar toch is de familie niet rijk, ze hebben maar een aantal koeien, geiten en schapen. In het huisje woont wilson zijn Moeder met haar jongste zoons (ongetrouwd) de vader woont ook in hetzelfde huisje maar in een aparte ruimte, hij is alcoholist.

Veel masai leven in armoede maar wat ze vooral uitstralen is dat ze gelukkig zijn. Wilson ondersteund zijn familie heel erg, hij wil dat ze comfortabel kunnen leven en betaald ook de school van 2 familieleden, dit kost ongeveer 200 euro per jaar. Met het loon wat Wilson hier ontvangt (ca 60 euro per maand) vindt ik hem een zoon waar zijn ouders heel erg trots op kunnen zijn!

De laatste dag zouden we niet meer meemaken, we zouden om 2 uur 's morgens vertrekken bij de masai om nog enigsinds op tijd terug in Thika te zijn. Bij het avondeten kregen we te horen dat dit 5:30 zou worden, omdat het weer die nacht erg slecht zou worden zou de gewone bus veel problemen hebben, er was een landcruiser geregeld waar we overal mee door konden baggeren.

Al met al een fantastische trip die ik iedereen kan aanraden, we hebben een hele persoonlijke behandeling gehad doordat we samen met Wilson op pad waren. De masai zijn ontzettend vriendelijke mensen en willen alles voor je doen.

Nu nog 3 dagen genieten in het huis, de kinderen waren ontzettend blij dat we weer terug waren!

• 14 Maart 2014 - 10:10

Andre:

Ha Denise,
    Wat een mooie belevenissen, van het ene uiterste naar het andere in de reisverslagen!
    Er goed en dankbaar bezig als je die kinders zo op de foto ziet!
    En qua ontspanning en mooie dingen ook voor jullie een erg mooie reis!

Geniet er nog even van en goeie reis terug alvast!

Groetjes

Joyce en Andre

• 14 Maart 2014 - 17:41

Sabine:

Denise!!! Wat super gaaf!!! Geniet nog van de laatste paar dagen! Tot snel! Kuss bien

• 14 Maart 2014 - 17:56

Stefan:

Weer een leuk stuk Denies! Xx

• 14 Maart 2014 - 19:17

Caroline:

Leuk om weer een verhaal te lezen:)
    Geniet er nog even van, voor je het weet ben je weer in Nederland!
    Xx caro en

• 14 Maart 2014 - 19:21

Len En Cin:

wauw Denies, wat geweldig zeg! Wat een ervaring! geniet er nog even van:D:D
    x Leen en Cin

• 14 Maart 2014 - 19:44

Rinus En Catrien:

Goed dat jullie hier ook tijd voor vrij gemaakt hebben.
    Dit vergeten jullie je leven nooit meer.
    Nog twee dagen veel plezier , en dan een moeilijk afscheid denk ik.
    We kijken naar jullie uit.

Groetjes de Buurtjes

• 14 Maart 2014 - 21:08

Manon:

Wat een leuke ervaring. Teun mist jullie wel hoor. Hij zal blij zijn zn tante en opa weer te zien. Tot maandag

• 14 Maart 2014 - 21:23

Matty De Jonge:

Geweldig wat een ervaring nog twee dagen geniet ervan tot maandag.

• 14 Maart 2014 - 23:10

Alwin:

Nog twee mooie dagen denise , we houden danny nog wel bezig . Morgen naar de mac met de boys en danny.

• 15 Maart 2014 - 10:54

Peter En Francien:

Hallo Dies en Denise,
    Prachtige foto"s, wat een ervaring.
    Hele goede terugreis morgen.