Half way there - Reisverslag uit Thika, Kenia van Denise Jonge - WaarBenJij.nu Half way there - Reisverslag uit Thika, Kenia van Denise Jonge - WaarBenJij.nu

Half way there

Door: Denise de Jonge

Blijf op de hoogte en volg Denise

04 Maart 2014 | Kenia, Thika

We zijn alweer halverwege deze bijzondere reis.

Afgelopen week zijn alle kasten voor de jongensslaapkamer klaargemaakt en wat waren ze blij toen ze van school afkwamen. Nu hebben Mathu, Charles en James (de kleinsten) hun eigen kast. En ook de grotere jongens, minder zoeken en meer ruimte wel hebben we afgesproken dat ze hun kasten netjes houden. Door de hitte viel er een glas uit de bril van m'n Pa, op zoek naar een opticien welke het kon maken. Voor 120 KSH (ca. 1,20) was de bril gelijk gemaakt, een koopje en gelijk klaar!

Ik help de kinderen veel met het huiswerk, wat ook soms voor mij ook nog wel moeilijk is (vooral het werk van de oudste kinderen).. Breuken ja... dat is lang geleden, en daarbij krijgen ze op school een andere uitleg dan hoe ik het zelf geleerd heb ik probeer daarom maar op te letten dat ik ze geen verkeerde dingen aanleer. Ook vinden de kinderen het ontzettend leuk om voorgelezen te worden, veel Nederlandse boeken vertaal ik in het Engels voor ze. Leuk om ze Nederlands te horen praten, sommige zijn er best goed in. Omgekeerd vraag ik heb mij Kiswahili te leren, veel gebruikte woorden lukt nog wel maar hele zinnen.... Daar waag ik mezelf nog niet aan.

Van de week was de moeder van Loise en Milkah aanwezig in Kiota, ze was in Thika geweest om eten te verzamelen, hoewel eten het was het afval van groenten en bladeren wat andere mensen weggooien.. Milkah heeft even bij haar moeder gekeken, dat heb ik zelf niet gezien daar ik Charles, James en Mathu aan het wassen was. Loise heeft best even bij haar moeder gestaan, wel sprak ze wat Engels. Ze kan gewoonweg niet voor haar kinderen zorgen omdat er geen geld is. Ze is aleens gescheiden en haar huidige man is alcoholist, ik ben blij dat de meisjes een goed thuis hebben gevonden in Kiota!

Pricilla (de huismoeder) heeft van de week mijn haar ingevochten. Ze had zich wel wat verkeken op mijn haar het was 'iets' meer werk omdat ik 'een beetje' dik haar heb 2x 5 uur gezeten en het zat erin..

Ook hebben we gekeken om een 'jiko' aan te schaffen om het eten op te bereiden. Nu koken de dames op houtvuur en hebben hierdoor veel last van de rook en de geur.. Omdat ik op internet geen grote jiko's kon vinden zijn Shawn en ik gaan rondkijken/bellen. Via via kwamen we bij de fabriek terecht, hier hebben we een offerte meegekregen, het is een te grote investering voor ons maar we zullen een deel bijdragen zodat ze deze later kunnen aanschaffen.

Deze week hebben de kinderen midterms, er worden dan toetsen gehouden om hun voortgang te bekijken. Hierdoor hebben ze een lang weekend om te kunnen genieten van het lekkere weer... en een verassing welke maandag zal volgen..

Zaterdag zijn er een aantal dames uit Ngoingwa langsgeweest (van de kerk) om wat donaties te bregen en de kinderen te leren kennen.. ook worden er weer chaipati's gebakken. Ongeveer 110 Chaipati's om het weekend door te komen.

Zondagochtend de enthousiaste vraag van de kinderen of ik mee naar de kerk ging.. ze snapten niet waarom ik niet meewilde. Ik gaf als reden aan dat ik thuis ook nooit ging dus ook niet hier maar daar hadden ze wel vrede mee.. Wilson vroeg me ook al of ik niet geloofde.. ik gaf aan van niet.. hij dacht dat het ooit nog zou komen.. ik heb maar geantwoord misschien wel Wilson..

Ook komt er iemand langs om haar verjaardag in Kiota te vieren.. ik was wel heel erg beniewd.. om ongeveer 3 uur (2 uur kenia tijd - ze nemen het hier niet zo nauw ;-)) komt er een groepje van ongeveer 8 volwassenen binnen, ze willen wel graag het huis zien.. ik heb ze rondgeleid en alles over het huis en het doel van het huis uitgelegd aan ze. Na het voorstellen aan de kinderen - en andersom gaan we allerlei spelletjes doen welke de groep heeft verzonnen..

Na de spelletjes ga ik met een aantal dames van de groep limonade, biscuits en taart klaarzetten, de kinderen welke ook in Maart jarig zijn worden extra in het zonnetje gezet, iedereen krijgt een klein stukje taart ' gevoerd' en we zingen natuurlijk met elkaar voor de jarigen.

's Morgens met de oudste meiden (Sharon A, Loise en Terisia) naar Thika Town geweest.. een aantal kinderen lopen op versleten schoolschoenen en hebben echt nieuwe nodig.. voor Sharon A, Milkah, James en Jimmy slagen we met de schoenen. Bij thuiskomst bleken alleen die van Jimmy niet te passen.. vd week even terug.

Maandag staat onze verassing op het progamma. We gaan naar het zwembad.. door middel van een spelletje wat neem je mee als..... hebben we alle zwemspullen al verzameld. 's Morgens heb ik - toen de kinderen aan het spelen waren - stieken wat handdoeken verzameld en alles in de backpack gedaan.. ik had van de week al een strandbal gekocht en samen met Shawn een matatu (busje) geregeld. Iedereen verzameld, ' we gaan naar een boederij om de kijken hoe de planten groeien... Waarom heb je dan zo'n grote tas?? Dat is een verassing...' De kinderen zijn door het dolle heen als ze aankomen bij het zwembad.. veel zwemervaring hebben ze niet en zwemles kennen ze niet.. Sharon B sprong gelijk in het diepere gedeelte maar schrok wel toen ze de grond niet meer voelde, wel had ze best wel feeling om te zwemmen..

De rest bleef wel in het pierebadje.. Charles (de jongste) bleef angstvallig op de rand zitten, het water is hij verder niet ingeweest maar heeft enorm veel plezier gehad met zijn beentjes in het water..

Ik heb besloten ook even te gaan zwemmen, werd wel aardig bekeken toen ik in m'n bikini naar buiten kwam.. iedereen heeft hier een zwempak... snel het water in en met de kinderen spelen.. ik werd rondgetrokken, beklommen en sommige wilden zwemmen zoals ik deed maar dat was toch wel eng.. Alom een geslaagde dag, alle kinderen waren uitgeput (inclusief ikzelf ;-)) en gingen vroeg slapen..

Vandaag op de markt geweest.. 7 kinderen liggen op doorgezakte matrassen.. hiervoor nieuwe gehaald voor 20 euro per stuk.. Ook de schoenen van Jimmy ingeruild voor nieuwe.. hopen dat hij deze wel past..

De meisjes hebben net leren haken, dit doen ze met pennenvullingen en lollystokjes.. ik wilde dus goed materiaal en was leuke kleurtjes wol voor ze halen.. ook 2 dozijn sokken en 20 schooltruien gehaald.. productief dagje zo.. Ook op bezoek geweest bij het Blue Post hotel... Prachtige watervallen! En..... lekker eten Pa was helemaal blij! Vlees, frietjes en een ijsje toe.....


  • 04 Maart 2014 - 14:14

    Rennie De Jonge-Bestman:

    Wouw wat een verhalen. Ik heb er van genoten. Wat een wereld van verschil.Jullie doen ongelooflijk goed werk. Ik kan me wel voorstellen dat het af en toe zal voelen als een druppel op een gloeiende plaat.
    Wellicht kunnen jullie weer thuis, anderen enthousiasmeren. Dikke vette complimenten voor jou en je pa. Geniet ze nog van de komende tijd.

  • 04 Maart 2014 - 15:33

    Ans:

    Hoi Denise,

    Super om je verhalen te lezen. Mooi dat je zoveel kunt betekenen daar door sokken te kopen en de kinderen mee te nemen naar het zwembad!
    Wat leven we dan hier toch in een luxe wereld..
    Geniet nog van de laatste weken!!

    Groetjes, Ans

  • 04 Maart 2014 - 16:49

    Conny:

    Hoi Denise,
    Wat leuk om te lezen,en wat een werk verzetten jullie!
    Geniet nog maar van de komende dagen,en blijf vooral
    Foto's maken ;-)

  • 04 Maart 2014 - 18:26

    Rinus En Catrien:

    Wat mooi die verhalen en dan de foto's,PRACHTIG!
    Al die lachende gezichtjes in dat zwembad, daar doen je het toch voor!
    Nog heel veel plezier in de tweede helft.
    lieven groeten,de buurtjes.

  • 04 Maart 2014 - 21:18

    Fam De Jager:

    Ik heb het verslag met een brok in mijn keel gelezen Denise! Wat hebben wij het toch goed en gemakkelijk als je dat leest en ziet.
    Geweldig dat jullie dit allemaal voor elkaar krijgen en de kinderen daar weer een beetje verder kunnen helpen!
    Gr aan Dies en tot over 2 weekjes, dikke kus van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 03 Dec. 2013
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 11074

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 17 Maart 2014

Karibu Kenia!

03 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: