2 uitersten - Reisverslag uit Thika, Kenia van Denise Jonge - WaarBenJij.nu 2 uitersten - Reisverslag uit Thika, Kenia van Denise Jonge - WaarBenJij.nu

2 uitersten

Door: Denise de Jonge

Blijf op de hoogte en volg Denise

06 Maart 2014 | Kenia, Thika

Even een kort verslag tussendoor voor een indrukwekkende dag gisteren waarin we een prachtig deel van Kenia hebben gezien maar ook de harde werkelijkheid..

's morgens zijn we met de Matatu naar Thika vertrokken om vanuit daar richting Magonkenii te gaan.. daar wat spullen inslaan omdat er weinig winkels zijn verder onderweg.. Door de volgende Matatu worden we langs de weg afgezet maar we moeten nog verder. We spreken 2 motorchauffeurs aan of zij ons naar 14 falls kunnen brengen.. geen probleem, 1 motor met 3 personen en 1 met 2 personen, wel goed vasthouden het is een onverharde weg..

Omdat we Non-citizen zijn zouden we eigenlijk 50 dollar entree moeten betalen, na wat uitleg dat we hier niet voor het toerisme zijn maar vrijwilligerswerk doen in een kindertehuis kunnen we voor 15 euro per persoon naar binnen.. De watervallen zien er vanaf de ingang al prachtig uit.. er komen gelijk een aantal mannen die in de county in de omgeving van 14 falls wonen naar ons toe om ons rond te leiden. Langs een relatief gemakkelijk (vooral in de vergelijking met de verdere route) pad dalen we af naar de het meer waar de watervallen in uitkomen.. met een bootje worden we naar de overzijde gebracht en klimmen en klauteren we naar de watervallen toe over de rotsen.. een actief dagje dus! Ik heb zelf ook nog een hoge rots beklommen via boomwortels en onze gidsen lieten zien dat je ook van de watervallen af kon duiken (ca 7 meter hoog).. het was dat ik 's morgens een witte string had aangetrokken het kriebelde toch wel maar aangezien ik al bekeken werd in mn bikini heb ik het toch maar niet gedaan maar wat baalde ik ervan!

Wel ben ik alleen bovenop de watervallen naar de rand geklommen, vanaf boven zie je met al het geweld het water naar beneden kletteren, WAUW!

We zouden eigenlijk oom met de motor naar een volgend stadje gaan maar het kon door de bush bush ook wel volgens de gidsen.. ze hebben ons hierheen gebracht. Hier gingen we op bezoek bij het ouderlijk huis van Ndunda en James, 2 van de kindjes in Kiota..

Bij aankomst leek het erop dat er niemand thuis was, toen Shawn wat uitleg aan het geven was kwam er een vrouw op ons afgelopen.. De moeder van Ndunda en James, de verzorging van de kinderen werd gedaan door Opa en Oma. Dat was goed te begrijpen de moeder was geestelijk niet helemaal in orde en was daarnaast ook nogeens straalbezopen.. We mochten een kijkje nemen in hun 'huis' een kamertje van 4 bij 2,5 meter waar ze met Opa, Oma, Moeder en 3 zoons in woonden. Ook werd er gekookt op houtvuur.. hier werd ik toch wel heel stil van en word je echt met je neus op de feiten gedrukt..

Pa wilde haar eerst wat geld geven maar dat vond ik eigenlijk niet zo een goed idee daar ze dat waarschijnlijk toch aan drank zou opmaken.. op advies van Shawn zijn we daarom eten gaan kopen voor haar. Op de weg naar de winkel toe riep ze iedereen bij zich om 'haar' mzungu's (blanken) te laten zien.. ze schreeuwde het tegen iedereen.. alle mensen kwamen ons vriendelik begroeten en moesten wel heel erg lachen om de dronken dame.

Tijdens ons gesprek bleef ze doorgaan over haar elleboog, deze was gebroken door een val toen ze dronken was en zonder ziekenhuisbehandeling weer vastgegroeid..

Voor het bezoek vertelde Shawn ook dat James de oom is van Ndunda. James is ontstaan door incest tussen vader en dochter.. hier moest ik toch ook wel even van slikken. Het oudere broertje leeft op de straten van Thika.

Al met al een dag met veel verschillende emoties.. 's avonds in bed heb ik er toch nog best veel aan gedacht en mogen we wel in onze handjes knijpen als we zien waar wij geboren en opgegroeid zijn.. Ik ben heel erg blij dat James en Ndunda niet meer bij hun grootouders leven, Shawn zei er wordt weleens gezegt dat je beter een wees kan zijn dan zo een moeder te hebben, ik kan me hier wel iets bij voorstellen..

Wat als een korte update bedoeld was is toch nog best een lange tekst geworden..


  • 06 Maart 2014 - 09:00

    Conny:

    Wow!Wat heftig Denise....ja je hebt het niet voor het kiezen waar je wordt geboren..
    Maar over de foto's.... Jij liever over dat bruggetje als ik!!!maar de falls lijkt me idd schitterend!Blijf genieten daar en nog succes met alles!!

  • 06 Maart 2014 - 09:07

    Rennie De Jonge-Bestman:

    Ik kan me voorstellen dat zo'n confrontatie heftig is. Deze gebeurtenissen ga je niet meer vergeten. Ze gaan je vormen. Maar wat een prachtige natuur. Geniet er van.

  • 06 Maart 2014 - 10:48

    Manon De Jonge:

    indrukwekkend. en ja wij treffen het hier maar

  • 06 Maart 2014 - 11:02

    Matty De Jonge :

    Wat een verhaal en wat een foto's hier word je stil van .Mooie natuur.

  • 06 Maart 2014 - 14:15

    Rinus En Catrien:

    Waarom zo slecht verdeeld ? Zij een beetje van onze rijkdom en wij wat van hun prachtige natuur.
    Was het maar zo simpel.

    Gr, de Buurtjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 03 Dec. 2013
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 11067

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 17 Maart 2014

Karibu Kenia!

03 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: